גדילה מעסק One Man Show לסוכנות שיווק

תוכן עניינים

בחודש ינואר 2022 הזמינו אותי להרצות בכנס Web Creators – כנס גדול שקורה כמה פעמים בשנה המיועד לבוני אתרים, מקדמי SEO וסוכנויות שיווק.
בכנס דיברתי על נושא חשוב מאוד והכרחי לכל בעל עסק שרוצה לעשות סקייל והוא ניהול עובדים. ההרצאה והנושאים שפירטתי עליהם מגיעים כולם ממקום אישי ומניסיון שצברתי במהלך השנים החל מהתקופה שהייתי רק אני בעסק ותפעלתי את כולו (one man show) דרך גיוס עובדים ועד לתפקוד כיום כסוכנות שיווק 360 המונה כ-40 עובדים. יש לא מעט קשיים וחסמים בתהליך אך היתרונות שווים הכל. בואו נדבר על חלק מהנושאים שנגעתי בהם שם, סרטון להרצאה מצורף כאן.

להפסיק למכור את הזמן שלנו

המחירים היום על מוצרים בתחום הדיגיטל בארץ לא זולים ולא סתם – לכל תוצאה יש סיבה מאחוריה. התמחור כיום של חנויות דיגיטליות, אתרי תדמית, UX/UI ועוד נעים בין כמה אלפי שקלים לבין עשרות אלפי שקלים בחלק מהמקומות בארץ. ולמה זה? כי זה הזמן שלנו ואנחנו מתמחרים אותו בהתאם.
ברגע שעושים את ה-shift במחשבה ומתמחרים את הזמן לפי הזמן של העובד שלנו המחיר שונה לחלוטין. הזמן שלנו שווה לא מעט ועל זה אי אפשר להתווכח. לכן אם אנחנו אלו שנבנה את החנות הדיגיטלית בעצמנו, נתמחר את זה לפי שעת עבודה שלנו. אבל ברגע שעובד שלנו יעשה את זה – המחיר יהיה זול בהרבה. בד בבד, כשמדובר על עובדים במיקור חוץ (פיליפינים, פקיסטן, הודו וכ'ו…).

מתי הזמן הכי טוב להפוך לסוכנות

השאלה הזו היא שאלת המיליון דולר ובעלי עסקים רבים נשארים איתה לעיתים לנצח. מבחינתי יש מספר סימנים ברורים מאוד מתי כדאי לעבור מ-One man show לסוכנות שיווק.
הסימן הראשון הוא כשאנחנו מרגישים שכמות העבודה הזמינה לנו עולה על הזמן שאנחנו מסוגלים לתת. כשזה קורה, לא מעט בעלי עסקים יעלו מחירים למוצרים ובכך יקטינו את כמות העבודה אך יישארו עם אותן הכנסות פחות או יותר. אני אומר הפוך גוטה – אל תעלו מחירים ותצמצמו עבודה, תגייסו עובדים ותגדילו עבודה!
סימן נוסף שמראה שהגיע הזמן להפוך לסוכנות הוא כשאנחנו מרגישים שאנחנו טובים בתחום אחד בעסק ורוצים להתמקד בו ואת שאר התחומים להשאיר לאחרים. למשל אם אני יודע שאני טוב בשיווק, אני אתעסק בשיווק ואביא לקוחות חדשים לעסק ואת שאר העבודה כמו בניית האתרים, עיצוב וכו אשאיר לעובדים ובכך אעשה סקייל.
וכמובן סימן נוסף – כשבוער בנו לעשות סקייל לעסק ולהפוך לאימפריה – זה הזמן הנכון ביותר להביא עובדים!

יתרונות וחסרונות בהעסקת עובדים

נתחיל מהחסרונות. חיסרון ראשון ובולט מאוד הוא שנחנו כבר לא תלויים רק בעצמנו, יש לנו כבר עובדים. מצב זה יכול להביא למשל שאנחנו נתחייב ללקוח שהעבודה תהיה מוכנה בעוד שבוע אבל העובד לא הספיק בתוך שבוע מסיבות כאלו ואחרות. איך מתמודדים עם זה? 2 דרכים. הראשונה זה לתת דד ליין בפני הלקוח ארוך יותר משל זמן העבודה של העובד (ללכת על בטוח) והשניה היא לגייס עובד אקסטרה שיהיה כגיבוי.
חיסרון נוסף הוא זכויות יוצרים. כשמעסיקים עובדים במיקור חוץ יש סיכון שישתמשו בחומרים שיש עליהם זכויות יוצרים. חשוב מאוד להעביר להם הדרכות בנושא ולפקח על העבודה שלהם כדי למנוע מצב לא נעים שמקבלים תביעה על הפרת זכויות יוצרים. חיסרון שלישי הוא זמן הכשרת העובד ועקומת הלמידה שלו שבדר"כ ארוכה (כחודש-חודשיים עד שמתפקד כעובד מן השורה) ואינה מתגמלת במהלך הזמן הזה, אך לאחר מכן שווה את ה"הפסד" הכספי עליו ומתחילה להחזיר רווחים.
מבחינת יתרונות בהעסקת עובדים במיקור חוץ ישנם המון! נגע בכמה בולטים:
הראשון שבהם הוא שאנחנו לא מוכרים את הזמן שלנו. לא משנה איזה פרויקט נקח, יש לנו עובדים שיעשו כל משימה ומשימה בפרויקט. נחשב כמה שעות עבודה נצטרך לשים לטובת הפרויקט ושל איזה עובד ונתמחר. משם, הזמן שנמכר הוא של העובד ולא שלי כבעל העסק ואני יכול להתרכז בלהביא פרוייקטים נוספים.
יתרון נוסף בהעסקת עובדים במיקור חוץ הוא שהעלות לעובד זולה משמעותית ביחס לעלות אותו עובד בארץ. יתרון זה נותן לנו יותר מרווח בין ההכנסות להוצאות ומשאיר אותנו עם יותר רווח נקי ביד.
יתרון שלישי ואחרון שנגע בו הוא תוצרים איכותיים יותר. כשאנחנו one man show יש נטייה לחשוב שאנחנו עושים הכל בצורה הכי טובה שיכולה להיות. ההפך הוא הנכון! חשוב שנתן לכל בעל מקצוע לעשות את מה שהוא מתמקצע בו בצורה הטובה ביותר וכך איכות התוצרים שלנו תעלה.

סיסטמים בהעסקת עובדים

נושא חשוב נוסף שהסברתי עליו במהלך ההרצאה הוא סיסטמים. סיסטמים = תהליכי עבודה, חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום בעסק שיש בו עובדים. סיסטמים באים לתעד את תהליכי העבודה בעסק מהתהליכים הפשוטים ביותר ועד למורכבים ביותר ומטרתם לתת לכל עובד קיים/חדש הדרכה והבנה איך לבצע ולהריץ כל תהליך שיצטרך בתוך הסוכנות. הסברתי איך סיסטמים נראים אצלנו באוקטופלוס והראיתי כיצד הם באים לידי ביטוי במספר דוגמאות: מחקר מילות מפתח, בניית לוגו, שיתוף לקוח חדש בתוצרים, בניית פורטפוליו, עיצוב קריאייטיב לסושיאל ואפילו פתיחת ערוץ חדש בסלאק. הסיסטמים חוסכים לנו כבעל העסק המון זמן בחפיפת עובד חדש על תהליכי עבודה – זמן שיכול להגיע גם לעשרות שעות ככל שהסוכנות גדלה ויש יותר עבודה בתוכה. וכמו שכבר הזכרנו בנקודה הראשונה במאמר – עברנו לסוכנות כדי להפסיק למכור את הזמן שלנו (:

סיכום

להישאר עסק One man show זו אופציה שכנראה רוב בעלי העסקים יבחרו בה. לא כי היא האידיאלית אלא כי זה דורש עבודה קשה והקרבה בעיקר בהתחלה כדי להפוך לסוכנות. אבל היום כשאני אחרי חבלי הלידה אני יכול להגיד בלב שלם – המהלך הזה מבורך ואני ממליץ לכל אחד שנמצא בשלב המתאים לעשות סקייל פשוט לקחת את זה בשתי ידיים ולהתחיל לגייס עובדים ולבנות סיסטמים. ואם למישהו/י עדיין יש שאלות – מוזמנים ליצור איתי קשר ואעזור בשמחה (:

יש לנו ניוזלטר!

תוכן עניינים

מאמרים חדשים

פוסטים נוספים

התורה השלמה למותגי איקומרס

המדריך הכי פרקטי שיגרום לך להטיס את מותג האיקומרס שלך לשמיים עם קידום אורגני ולייצר אלפי כניסות לאתר תוך כמה חודשים שימירו ללקוחות משלמים.

המדריך שיגרום לכם להרוויח יותר כל חודש!